Wednesday 18 March 2015

Aktiviti Untuk Kanak-Kanak [Hand Painting Activity]

Dua hari lepas we had fun in our kitchen playing hand printing.Kalau dilihat anak westerners macam disuruh-suruh kan diorang ni get messy.Well,messy kid is a happy kid.Tapi itu lah lumrah bermain.Dan kajian memang menunjukkan kanak-kanak belajar melalui aktiviti bermain.Dirangsang melalui aktiviti bermain.

Edible Finger Paint Recepi

Entri sebelum ni dah cuba buat diy-edible-paint.Tapi tekstur dia tak berapa nak ok.Jadi,boleh guna.Tapi macam tak 'smooth'.Jadi saya cari lagi dan cuba resepi yang memerlukan kita masak.Rupa-rupanya,bila kita masak sesuatu bancuhan.Hasil teksturnya lebih baik.Lebih lembut sebab kita satukan dan panaskan adunan tu.Ok,mari saya tunjukkan bagaimana nak buat edible paint dan aktiviti finger printing untuk kanak-kanak 2-4 tahun.

Bahan-Bahan

2 sudu gula
1/2 cawan air
tepung gandum 
pewarna makanan mengikut warna kesukaan anda

Cara membuatnya

1.Panaskan air dan masukkan gula.Kacau sehingga gula melarut.
2.Larutkan 5sudu tepung gandum bersama dengan air.Tuang bancuhan tepung ke dalam periuk.
3.Kacau sehingga anda mendapat kepekatan yang anda inginkan.Teksturnya agak likat tapi lembut seperti gam.
4.Asingkan kepada 4 bahagian.Campur 2 titis pewarna makanan dalam setiap adunan.Untuk dijadikan cat.
5.Tunggu sehingga sejuk sebelum memulakan aktiviti.

Aktiviti kanak-kanak yang menyeronokkan

Sediakan kertas mahjong,kertas lukisan atau manila kad untuk bermain.Warnakan tangan mahupun kaki dan...cop!cop!cop!Saya sediakan evamatic mat supaya tak melekat di lantai.Aktiviti pula dijalankan didapur.

Anak kedua saya baru setahun 3 bulan.Sangat suka 'mengutip' apa di lantai dan masukkan dalam mulut.Jadi bila buat edible paint ni saya hilang 1 kerisaun mengenai toksin.Tau tak rasa paint ni manis-manis.Hehehe!Haruslah ibu yang rasa dulu kan..?
Ha..tengok.Anak suka sangat-sangat tau.Saya biarkan dia main sejam lebih.Si adik kejap je.Sebab kecik lagi.Cepat hilang fokus.Kakak lah yg main sampai 2 kad manila.Masih berbaki hand paint saya.Saya masukkan ke dalam peti ais untuk guna esok-esok ke.Lukisan mesti tampal kat dinding..tunjuk kat baba dia.Alhamdulillah.Memberi kegembiraan untuk anak.

=================================================================


Dapatkan telekung dwi warna dengan warna-warna baru 2015 di kedai kami.Klik telekung-kanak-kanak-2015

No comments:

Post a Comment