Saturday 14 March 2015

Fish Nugget [Resepi untuk kanak-kanak]

Resepi kanak-kanak kali ini saya sangat rajin semenjak dua menjak memasak sesuatu di luar kebiasaan untuk anak saya.Bukan sebab apa,saya tengah bereksperimen untuk lihat apa yang anak saya yang berusia setahun tu suka makan.Yang si kakak kita dah tahu makanan kegemaran dia.Apa dia suka.Jadi sekarang ini memang tengah mencari resepi yang sesuai untuk kanak-kanak 1 tahun macam anak saya.

Tengok dalam fridge ada ikan tenggiri.Malas bergulai.Mari cuba buat fish nugget untuk menambah senarai menu kanak-kanak di rumah kami.

Resepi untuk kanak-kanak ;Fish Nugget [Ala bergedil]

Bahan-bahan

4 biji kentang 
3 potong isi ikan tenggiri dicincang halus
1 biji bawang besar dicincang
1 biji telur
5 ketul cendawan dicincang
sedikit rempah habbatussauda 
sedikit mix herbs
oat secukupnya
garam secukup rasa

Cara Masak

1.Kentang dipotong 'wedges' dan digoreng separuh masak.Lenyekkan
2.Campurkan kentang yang lenyek bersama isi ikan,cendawan dan bawang.Gaulkan
3.Campurkan mix herbs dan habbatussauda.Pecahkan telur bagi melekatkan adunan.
4.Tambahkan oat sehingga adunan senang dibentuk seperti jejari
5.Perasakan dengan garam bukit.
6.Gorengkan jejari ikan tadi dan tos.
7.Sedia dimakan oleh,tentera kecilku

Alhamdulillah.Bab-bab finger food ni memang anak lelaki saya suka pegang dan makan.Kalau tak habis mak dia akan buat lauk.Habbatussauda dalam resepi ini adalah optional ye.Saya saja suka campurkan sebab saya nak beramal dengan habbastussauda tu.Jadi mana-mana yg boleh campur saya akan campurkan sedikit habbatussauda dalam makanan.Sebab habbatusauda adalah sunnah dan dapat meningkatkan sistem imuniti badan.

Sekian update kali ini.Selamat mencuba
===========================================================
Shopping baju jubah kanak-kanak di Muslim Kids Clothing


No comments:

Post a Comment