Sunday 10 August 2014

Resepi Mac and Cheese

Resepi kanak-kanak kali ni adalah Mac and Cheese.Kalau selera kanak-kanak memang kenalah dengan resepi ni.Mana taknya,sedap,lemak-lemak dan lembut.Dengan resepi ini anda boleh ajak si manja buat bersama dengan anda.Tak perlu risau api yg panas.Boleh buat dengan menggunakan rice cooker sahaja.



 
Ini mac&cheese versi anak saya


Resepi ini boleh dibuat bersama anak anda.Boleh gunakan rice cooker untuk keselamatan mereka memasak.

Bahan-bahan
2 cawan macaroni
2 cawan air rebusan ayam (jika tiada boleh gunakan1/4- 1/2 kiub pati ayam)
segenggam mozarella cheese
secawan susu segar (jika tiada guna susu anak anda pun boleh)
1/2 sudu garam

Cara masak menggunakan rice cooker
1-Cuci makaroni dan masak bersama air rebusan ayam.Apabila air rebusan ayam mulai mengering masukkan susu.
2-Apabila macaroni sudah kering,masak dan kembang,masukkan cheese dan garam.Siap!

Di sini lah saya dapat resepi ni  >> http://www.yourhomebasedmom.com/
Jika mahukan lebih resepi untuk dibuat bersama anak-anak anda, boleh juga tonton Charlis Crafty Kitchen di youtube



Anak saya suka sangat tengok mereka masak.Oleh sebab saya selalu buat aktiviti memasa bersama anak saya dan saya juga selalu ajak dia bantu saya didapur,saya nak berkongsilah serba sedikit pengalaman saya memujuk dan menanam minat beraktiviti bersama anak;

>>Sebelum memulakan aktiviti,contohnya memasak makaroni dan cheese,saya tunjukkan buku atau video aktiviti yang bakal kami buat.Yang pentingnya bahan visual,Buku resepi atau rancangan di TV.Dari situ dia mula akan teruja sebab ingin memasak nanti

>>Mind set ibu mesti terbuka.Yg kita mahu bukan produk masakan kita,tetapi aktiviti bersama anak itu terisi dan dia boleh belajar sesuatu.Abaikan kekotoran atau semak buat sementara waktu.Mereka masih kecil,tangan mereka dan kemampuan mereka tidak seperti orang dewasa.Adakalanya tumpah bahan-bahan.Bersabarlah.Ingatlah..mereka sangat bangga dapat memasak dan membantu ibu

>>Sentiasa puji bila mereka buat dengan baik.Jika tak menjadi beritahu mereka,nanti bila selalu buat..Insyaallah mereka dapat buat dengan baik.Rasa yakin diri yang anda pupuk hari ni akan bercambah menjadi pokok yang tertanam kuat dalam diri mereka.

Sekian..begitulah sedikit sebanyak.

Minggu lepas tolong buat roti telur.
Jom shopping mainan bayi dan buku-buku kanak-kanak di https://www.facebook.com/littlemunas

1 comment:

  1. banyaknya ilmu saya dapat..
    jemput ke blog saya ..
    http://arlinasuha.blogspot.com

    ReplyDelete