Tuesday 8 July 2014

Resepi Brownie In A Mug

Assalamualaikum dan Salam 11 Ramadhan.Semalam saya cuba buat resepi brownie in a mug.Bagi anak makan.Terus teruja nak update blog hari ni.Sepatutnya saya letak cocoa powder seperti dalam resepi.Tapi sebab susah nak keluar,saya gantikan dengan milo.Saya tau ibu-ibu malas nak susah-susah pergi cari cocoa powder lah.Almaklumlah..anak kecik-kecik.Bukan senang nak keluar gitu je.

Nampak sedap.Credit gambar : google
Ini gambar yang saya terus cuba buat petang semalam.Yang untung budak tak puasa ni.Saya suap sikit kat baby saya yang dah 7bulan,Jangan risau,kalau anda tengok bahan-bahan dia nanti,sah-sah tiada pengawet.Semua selamat dimakan oleh anak kita kan? Syukurnya buat sendiri dan tahu apa yang masuk dalam mulut anak-anak kita.

Tukang rasa waktu ibu berpuasa.Dia kata 'sedap!'
BAHAN-BAHAN A
2-3 sudu gula
3-4 sudu tepung gandum
2-3 sudu serbuk koko,ikut selera masing-masing (kalau tak de,ganti dengan milo)
secubit garam

BAHAN-BAHAN B
Sedikit air
2 sudu olive oil

CARA-CARA
1.Gaul bahan A dalam mug 
2.Masukkan sedikit demi sedikit air sampai pekat macam adunan cucur dan masukkan olive oil
3.Masukkan ke dalam microwave selama 2 minit
4.Hidangkan bersama aiskrim vanilla

***Waktu penyediaan sangat singkat ye.Sesuai untuk saya yang ada anak kecil ni.Semua orang pun sesuai jugak.Kalau di ofis ada microwave...jadi je untuk cofee break petang-petang.2 minit untuk kacau bahan-bahan kat atas dan 2 minit waktu memasak dalam microwave.

Siap satu brownie in a mug
Tadi pagi sahur sempat buat.5 minit je siap.Kalau untuk orang dewasa masukkan sedikit nescafe.Jadi dia rasa macam kopi-kopi sikit.Sedap!
Siap letak aiskrim pagi-pagi tu

Ok,jangan lupa cuba waktu berbuka nanti.Buatla 3-4 mug sebagai pencuci mulut.Ni resepi secara bergambar.Credit : google


KEEP CALM AND ENJOY SHOPPING REMPAH NASI ARAB AT SINGGAH SURI

https://www.facebook.com/singgahsuri






No comments:

Post a Comment