Wednesday 23 July 2014

Kartun Islamik Untuk Anak

Ramadhan Kareem.Salam penghujung Ramadhan.               
                                                                                    
Anak-anak kita kalau diberi ipad/tab hatta handphone kita sekalipun akan jadi terujakan?Lepas tu dia akan buat ipad/tab/handphone tu macam harta dia pulak.Bawak bersabar...Daripada frozen,upin ipin,sampai review permainan dan review jajan pun ditontonnya.Memang kena pantau.Cara masing-masinglah ye.Bila malam sikit saya bermurah hati menonton bersama anak di gajet kami.Saya dah jumpa beberapa kartun islamik yang saya dah tengok dan sesuai umtuk anak-anak saya.Dia pun suka tengok.Di sini saya akan kongsikan beberapa kartun islamik tu.  
                                                          

1-KISAH RASULULLAH DENGAN PENGEMIS YAHUDI BUTA               
Mengisahkan anatara kisah teladan kesabaran Rasulullah menyantuni Pengemis Yahudi buta yang selalu menghina baginda tanpa mengetahui baginda lah yang memberi dia makan dan menyapanya setiap hari.                                                                           
                                                                       

2-KHALIFAH UMAR AL KHATAB.        
Mengisahkan kepimpinan Khalifah Umar yang mengintip keadaan rakyatnya diwaktu malam sehinggga beliau menemui seorang ibu dan anak-anak yg kelaparan

          
                                                              
  3-KISAH QORUN YANG SOMBONG  
Semua sedia maklum alkisah Qorun dan kesombongannya.Yang akhirnya ditelan bumi

  
               
4-AL QOMAH DAN REDHA IBU 
Mengisahkan seorang lelaki warak yang beramal soleh,tetapi mengalami kesukaran ketika sakaratul maut kerana tidak mendapat redha ibunya


Kisah-kisah islamik ini dimulakan dengan suasana anak-anak kecil mendengar cerita dari datuknya.Ada unsur-unsur lucu yang dapat menarik minat anak-anak disitu.Kemudian baru penceritaan dimulakan.Akhirnya atuk atau dikenali sebagai abah akan memberi kesimpulan dan pengajaran dari kisah yang diceritakannya.

Sekianlah kisah kartun-kartun islamik yang sesuai dengan anak saya yang sedikit sebanyak saya kongsikan di sini.


No comments:

Post a Comment