Wednesday 16 April 2014

Cooking with kid

Assalamualaikum,setiap hari di rumah bersama anak saya akan usahakan supaya ada aktiviti untuk anak saya.Sebab saya seorang WAHM jadi saya juga mengambil inisiatif untuk membuat aktiviti  supaya anak saya tak terlalu dibiar melopong tengok TV mahupun gajet.Sehabis usaha,saya akan ajak dia membuat apa-apa sahaja aktiviti.

Disebabkan saya lihat dia boleh fokus dan kacau-kacau tepung,jadi pada hari itu aktiviti kami adalah memasak puding karamel.Dengar macam susahkan?Kami guna tepung premix je.Sebab budak-budak yang buat.Jadi petang tu saya ajak anak saya, "Jom kacau-kacau hari ni nak tak?Kita buat puding karamel macam ni".Saya tunjukkan gambar kotak."NAK,NAK,NAK!".Spontan dia jawab.



Dua barang ni je yang kita perlukan.Premix puding karamel dan 1L susu

 Dalam setiap pek puding karamel ada 2 sachet tepung premix.Mula-mula saya bagi je bekas besar untuk anak saya.Masukkan tepung.Biar dia kacau olok-olo dulu.


Chef cilik di dapur
Kemudian masukkan susu 1L,dengan sabar saya bagi dia kacau sampai sebati.Alhamdulillah dia berjaya buat.Kemudian saya bantu masak adunan tadi hingga mendidik dan memekat sedikit.Tuang ke dalam bekas yang anda suka.Sejukkan dan masukkan ke dalam peti ais.Apabila puding karamel sudah mengeras, masukkan gula karamel yang terdapat dalam kotak ini ke atas puding.

Saya bukan hanya ada seorang anak.Dibelakang kamera tu tengah bersilat ibu sambil dukung second baby saya yang 8kilo tu.Letih nak buat aktiviti simple macam ni..adus!Rela ku korban...

Tips:
Untuk membuat aktiviti memasak bersama anak,sebenarnya bukan kita bersungguh-sungguh nak anak kita pandai masak.Cuma kita nak isi waktu dia dengan aktiviti-aktiviti yang boleh meransang daya fikir,fine motor skill dan lain-lain.Yang anak saya buat hanyalah mengacau premix sahaja.Yang lain kita bantu dia,dan tunjukkan hasil apa yang diusahakannya supaya dia lebih terinspirasi dan kreatif.

You dont have to start from scratch.Guna tepung premix untuk menjimatkan masa anda dan anak.Aktiviti lebih ringkas dan menyeronokkan.Selamat mencuba

Premix puding karamel yang saya gunakan
Nak beli dan cuba memasak puding untuk berbuka atau bersama anak?Boleh beli di www.littlemunas.com



No comments:

Post a Comment