Tuesday, 17 June 2014

RESEPI 'HOMEMADE BURGER'

Salam semua.Mulanya sekadar mencuba,akhirnya jatuh cinta.Saya jumpa resepi burger ni di blog kanak-kanak.Maksudnya resepi ini adalah resepi yang boleh kanak-kanak buat sendiri.Saya cadangnya nak buat dengan anak.Akhirnya di quit.Geram mak!

Tak sangka daging berger sangat senang dibuat.Mari kita fikir-fikirkan kebaikan homemade burger ni berbanding burger yang kita beli di pasaran;

1- Bersih,halal dan toyyiban
2- Anda tahu apa yang dimasukkan ke dalam patty burger anda.Jadi ianya selamat dimakan anak anda sebab semua bahan-bahannya kita tahu.
3- Masakan ibu,tak seperti processed-food yang mengeraskan hati anak.
4- Senang yang amat nak buat.Boleh simpan adunan dan buat lagi bila nak makan.
5- Ayahnya mesti akan jatuh cinta dengan homemade burger ni.Confirm!

Tengok resepi di video ni


Bahan-bahan untuk membuat patty
500gm daging kisar [untuk lebih ekonomi beli daging kisar import]
3-4 ulas bawang putih
2 biji bawang besar [ditumis bersama bawang putih]
2-3 sudu tepung gandum
5 keping roti 4 segi yang dihancurkan
2 biji telur
sedikit serbuk cili atau boleh digantikan dengan serbuk lada hitam
sedikit garam dan gula

Cara membuatnya
**Jika anak anda berumur 3 tahun ke atas,sesuai ajak dia turut serta.

1. Dalam bekas yang berisi daging kisar,masukkan telur,bawang yang ditumis,roti hancur,garam,gula dan serbuk cili.Gaul sehingga sebati dan menjadi patty.
2. Buat bentuk patty burger mengikut selera keluarga anda.
3. Kemudian patty tadi dibalik-balikkan pada tepung untuk meliputi patty.
4. Apabila mahu makan,bakar pada suhu 180-200 darjah celcius selama 20minit.
5. Hidangkan dengan roti,sayur dan cheese mengikut selera keluarga anda


 Mula-mula dia senyum konon nak buat sama-sama ye..lepas tu mak sorang je buat.Bekas kat tepi tu daging yang saya buat siap-siap dan simpan dalam peti sejuk.Bila rasa nak makan saya ambik dan buatkan bentuk patty untuk dibakar.Cuba lihat rupa patty tu..sedap.Saya buat saiz kecil je sebab anak yang nak makan.Untuk ayah,saiz lain.
Hari ke-2,adunan semalam masih ada.Biar je anak dara ni uli pulak.Anda tunjukkan contoh.Insyaallah mereka boleh buat.Sepah2..perkara biasa.Tepung yang bersepah kita boleh sapu,tapi keyakinan yang kita beri umpama benih yang tertanam sepanjang hayat buat mereka.

Uli sampai nganga..jadilah kan..

VISIT >> www.littlemunas.com untuk membeli toys,books,softbooks atau saja-saja cuci mata

No comments:

Post a Comment