Saturday 23 November 2013

Bisnes Online dan saya

Link di sini https://www.facebook.com/littlemunas
Ini kedai online saya.Alhamdulillah,setelah 2 tahun lebih bekerja dan curi masa tidur,masa rehat dan masa cuti saya agak stabil dalam bisnes saya sekarang. Dan atas rahmat Allah dan juga doa ibubapa serta sokongan suami. Tanpa mereka semua saya tak akan berada di mana pun.Suka saya berkongsi yang saya bermula dengan apa yang ada di tangan semasa memulakan bisnes dulu.Amat saya syukuri,saya tidak meminjam. Ya,saya mulakan dengan modal RM250 di tangan.

Alkisah ketika itu,saya sangat suka dan minat membeli educational toys untuk anak saya.Lepas tu,apalagi,asal masa terluang saya akan google edu toys ni.Kemudian saya nampak iklan untuk pembelian borong.Jadi saya ambil keputusan untuk memborong sekaligus menjual.Tanpa ilmu perniagaan dan marketing,saya bina blog dan fan page.Perhatian!Jangan berniaga tanpa ilmu.Ia dijamin tidak membawa anda ke mana-mana.

Kemudian saya terbaca mengenai bisnes dropship.Saya tambahkan koleksi barang jualan saya dengan berniaga secara dropship pada masa yang sama.Jadi saya ada lebih banyak barang untuk ditawarkan kepada pengguna.Daripada seorang ejen dropship,saya menjadi ejen borong.Dan sekarang saya mempunyai ejen saya sendiri.

Bagi yang baru memulakan perniagaan secara total kosong, jangan terus menerus mencari perniagaan yg memberi pulangan yang tinggi,tapi 'start up' yang memakan banyak modal.Sampaikan kita membuat personal loan atau meminjam dengan skala yang besar. Jangan3! platform dropship boleh menjadi medan ilmu buat anda.Mari saya kongsikan apa yang saya pelajari dan saya ambil dari tangga dropship saya.



1. Dropship hanya mengenakan yuran minima sebagai ahli.Serendah RM20-RM100 sahaja.Insyaallah kita mampu membayarnya.Ini yang dipanggil 'lean startup' bermula dengan apa yg ada ditangan. [Setakat ini saya tidak mengenakan yuran bagi ejen-ejen saya.]

2. Komisen yang dropshipper berikan biasanya tawarkan adalah 5%-20% atau bergantung kepada harga barang.Jadi kita akan belajar mengejar target jualan kita.Setiap barang yang terjual,komisennya kita dapat. [saya menawarkan komisen 10%-20% kepada setiap barang]

3. Sebenarnya melalui dropship, anda akan belajar mengenali niche produk yang serasi dengan anda. Dropship la apa jua prpduk akhirnya anda akan dapat niche produk yang anda serasi dan akhirnya akan menjadi niche utama bisnes anda nanti.

4. Juga secara tak langsung anda akan mula belajar mengenali produk, belajar cara promosi, kenalpasti pelanggan dan belajar servis melayan pelanggan dari mula hingga proses follow-up.Ini amat sesuai untuk mereka yang tak pernah berbisnes dan baru nak mulakan bisnes dan tak tahu nak bisnes produk apa.

5.Walaupun untung tak banyak, anda akan belajar melalui pengalaman. Ada juga dropship yang dapat untung banyak then its a bonus. Yang penting ilmu dan pengalaman. Akhirnya boleh letakkan sasaran untuk menjadi pembekal.

Bermula dari 0, terus berusaha dan belajar akan pasti dapat hasilnya!


Berminat menjadi ejen dropship saya? Klik disini untuk pertanyaan --->>>
 https://www.facebook.com/messages/littlemunas


No comments:

Post a Comment