Sunday 13 October 2013

Berenang Sewaktu Hamil

Aktiviti Ahad minggu lepas saya dan keluarga kecil kami adalah berenang.Sebab saya nak pergi berenang@berendam sangat adalah kerana sakit pinggang yang menjadi-jadi sejak memasuki trimester ketiga kehamilan ni.Teori memandai saya adalah 'to let the buoyancy force take over the gravity force on my stress muscle'. Harap dapat merehatkan otot-otot pinggang dan rusuk saya bila saya berendam nanti.



Inilah suasana di kolam renang.Si ibu berendam je..ala-ala spa gitu.Anak saya si duyong tu ayahnya pakaikan pelampung dan campak dalam kolam.Dia boleh tenang dan senyum je.Sungguh tidak panik.Anak saya memang gemar berenang.Belum pandai sepenuhnya,but very high-water-confident-level with her 'pelampung'.Dia berani terapung sambil bergayut pada pemegang tu. (Awas, sila beri perhatian tak berbelah bagi kepada anak anda di kolam renang).Hari ni tak perlu bercerita pasal anak saya ye.Itu episod akan datang.

Mula-mula berendam,rasa ok sahaja.Bila sudah lama,saya terapung-apung.Rasa macam di spa pulak.Sangat relaks dan badan terasa ringan.Lega pada otot-otot yang selama ini tegang.Aktiviti bersantai-santai saya habiskan dalam masa 45 minit.

Sebaik keluar dari kolam, graviti mula ambil alih..berat sungguh badan.Alhamdulillah..seronok dan lega.Kena buat lagi minggu depan nampaknya.

Gambar hiasa : kredit  http://www.pregnancyweekbyweekcalendar.info

Baca lebih lanjut 9 manafaat berenang untuk ibu hamil di sini ; http://info-wanita.com

Baca mengenai tips-tips berenang mengikut fasa kehamilan di sini ; http://www.babycenter.com.my

No comments:

Post a Comment