Saturday 9 June 2012

Reading For baby

"Buat ape beli buku untuk baby,dia bukan pandai baca lagi". 

Assalamualaikum and hi ibu bapa prihatin di lar sana. Sesengguhnya sangat-sangat benar bayi yang berusia sebulan hingga setahun pon memang belum pandai memebaca. Oleh sebab itu,ibu bapa lah yang akan membacakan buku itu untuk anak mereka.

Bayi sebenarnya tidak memahami isi buku yang kita bacakan kepada mereka, tetapi mereka sangat terhibur mendengar suara dan bunyi-bunyi yang dilakukan oleh ibu@bapa mereka. Oleh sebab itu, ketika masih bayi, isi kandungan buku bukanlah fokus utama dalam pembacaan,tetapi si pembaca kepada bayi itu yang menarik minatnya. (Waktu ni kita bole tengok,siapa yang lebih di sukai oleh anak kita untuk membaca ;p)

Kalau bab siapa lagi syok baca buku untuk Muna;mummy lah juara. Mana tak nya..macam-macam bunyi keluar.


Tapi kalau bab bermain, mummy kalah teruk. Baba pilihan Muna
Membaca kepada bayi memperkenalkan konsep 'what is book' kepada bayi, nanti dengan sendirinya dia akan mula faham. Kenapa saya sangat tekankan membaca kepada bayi? pada saya objektif utama bukanlah terlalu inginkan anak yang genius. Saya sangat ingin bereksperimen sendiri tentang perkembangan bayi saya. Otak bayi seperti span, menyerap dengan cepat dan banyak. Tetapi belum dapat meluahkan kerana keterbatasan percakapan mereka. Tapi saya percaya,semua yang dia lihat,dengar dan rasakan akan di 'execute' bila bayi itu sendiri mula bercakap dan pandai menunjukkan apa yang dia inginkan.

Sebagai contoh, setiap kali menysukan Muna sebelum tidur,saya akan membaca buku@novel saya. Sejak akhir-akhir ini, Muna pula akan ambil bukunya dan menunjukkan aksi seolah-olah sedang membaca sepeti saya. Kadang-kadang dia akan minta saya membaca untuknya. Pada saya itu satu perkembangan yang sangat baik untuk Muna.

Salah satu sebab paling utama saya amat tekankan hal-hal membaca untuk Muna adalah....cukuplah kalau saya katakan yang ayat pertama yang malaikat Jibrail bawa ketika mula-mula Al-Quran diturunkan di dunia adalah IQRA'.

Read! In the Name of your Lord, Who has created (all that exists)

No comments:

Post a Comment